Kodeks etyki
1. Cel kodeksu
Nasz Kodeks powstał w celu wdrożenia w życie i zapewnienia, by wartości W.P.I.P. były realizowane w naszych codziennych działaniach. Kodeks ma także na celu zapobieżenie konfliktom i nieprawidłowościom, które mogłyby powstać w skutek naruszenia powyższych norm oraz stanowi podstawę wewnętrznego sytemu zarządzania zgodnością w W.P.I.P.
2. Nasze wartości
W naszej działalności kierujemy się czterema wartościami, które definiują W.P.I.P. Są to:
- Biznes oparty na trosce o klienta
- Partnerskie relacje z pracownikami
- Partnerskie relacje z otoczeniem biznesowym
- Działania na rzecz rozwoju budownictwa w Polsce
Od czasu powstania, wymienione wartości, pomagały nam wyznaczyć cele na przyszłość i kierować naszymi działaniami. Dzięki nim, W.P.I.P. osiągnęła tak znaczącą pozycję na rynku budownictwa w Polsce. Chcemy być przedsiębiorstwem oferującym, najlepsze rynkowe rozwiązania, które jednocześnie reprezentuje poziom poszanowania dla zasad etycznych. Rośniemy, dostarczając wysokiej jakości usług naszym kontrahentom. Dlatego przestrzeganie wymienionych zasad jest naszym wspólnym obowiązkiem, niezależnie od stanowiska.
Od czasu powstania, wymienione wartości, pomagały nam wyznaczyć cele na przyszłość i kierować naszymi działaniami. Dzięki nim, W.P.I.P. osiągnęła tak znaczącą pozycję na rynku budownictwa w Polsce. Chcemy być przedsiębiorstwem oferującym, najlepsze rynkowe rozwiązania, które jednocześnie reprezentuje poziom poszanowania dla zasad etycznych. Rośniemy, dostarczając wysokiej jakości usług naszym kontrahentom. Dlatego przestrzeganie wymienionych zasad jest naszym wspólnym obowiązkiem, niezależnie od stanowiska.
Biznes oparty na trosce klienta
Zadowolenie klientów W.P.I.P. z oferowanych im usług jest priorytetowe dla naszej organizacji. Korzystając z naszych usług klienci wykazują zaufanie wobec W.P.I.P., dlatego musimy sprostać ich wymaganiom. Zorientowanie na biznes klienta jest podstawą wszystkich naszych decyzji, działań i zachowań. Zrozumienie modelu biznesu klienta i związanych z tym potrzeb inwestycyjnych jest kluczem do osiągnięcia obopólnych korzyści. Naszym celem jest stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania, której podstawą jest właściwie dobrany zespół obsługujący klienta oraz posiadana przez nas ekspercka wiedza i doświadczenie w realizacji inwestycji. Inteligentna komunikacja dostosowana do potrzeb i doświadczeń klienta jest fundamentem długofalowej współpracy opartej na wzajemnych, unikalnych relacjach na poziomie partnerów – ambasadorów. Mamy świadomość, że nasza działalność jest niezwykle odpowiedzialna i istotna społecznie.
Partnerskie relacje z pracownikami
Zainspirowani do działania, zaangażowani w obsługę klientów i rozwój przedsiębiorstwa pracownicy są symbolem naszej organizacji. Dążymy do stworzenia miejsca pracy, z którego każdy z pracowników będzie dumny. Zmotywowani pracownicy stanowią znacznie większą wartość dla klientów i są gwarancją zbudowania silnej marki przedsiębiorstwa na rynku inwestycyjnym oraz rynku pracy. Budujemy kulturę, doceniamy osiągnięcia, pomysłowość i pracowitość. Zachęcamy i motywujemy pracowników do rozwoju osobistego i kariery zawodowej, zapewniając zdrowe oraz bezpieczne środowisko pracy. Wspieramy wszelkie działania związane z aktywnym trybem życia, a także stymulujemy do budowania wewnętrznych relacji pomiędzy pracownikami.
Niezależnie od płci, rasy, pochodzenia etnicznego, narodowości, religii czy światopoglądu, wieku lub orientacji seksualnej, każdy ma w W.P.I.P. równe szanse zatrudnienia, rozwoju i awansu. Wszystkie osoby, które działają na rzecz W.P.I.P. oceniane są jedynie przez pryzmat swoich umiejętności, wiedzy i zaangażowania. Wierzymy we wzajemny szacunek i sympatię między wszystkimi współpracownikami. Wspieramy dialog, otwartą komunikację i staramy się tworzyć przyjazne środowisko pracy.
Chcemy, by pracownicy czuli się w pracy dobrze i by nawiązywali ze sobą nawzajem dobre kontakty. W tym celu, organizujemy częste szkolenia merytoryczne z udziałem pracowników oraz organizujemy spotkania integracyjne. Zatrudniamy wykwalifikowany personel, w związku z czym, bardzo cenimy sobie ich pracę i dbamy o nich.
Działamy zgodnie z przepisami prawa i naszymi wewnętrznymi rozwiązaniami. Mamy też świadomość, że podwładni wzorują się w swoich działaniach na przełożonych, dlatego zwracamy uwagę, że im wyższa pozycja w organizacji, tym większa odpowiedzialność i obowiązek dawania dobrego przykładu.
Chcemy, aby każdy był częścią W.P.I.P. oraz identyfikował się z nami na co dzień. Dlatego we wszystkich działaniach, które podejmujemy, bierzemy pod uwagę dobro osób, które pomagają nam budować sukces naszego przedsiębiorstwa i chcemy, aby wszyscy z nas czerpali radość z pracy.
Jesteśmy zorientowani na człowieka, chcąc umożliwić mu rozwój i stworzyć bezpieczne i otwarte środowisko pracy. Wartości W.P.I.P. przekazujemy za pomocą rozmowy. Budujemy relacje oparte na zaufaniu, szczerości i dialogu. Odnosimy do innych z szacunkiem i otwartością. Czerpiemy satysfakcję z pracy z ludźmi, współpracujemy z nimi i nigdy nie jesteśmy wrogami. Wspólnie pracujemy nad tym, by wartości, w które wierzymy, przedkładać na rzeczywistość.
Wszelkie występujące nieprawidłowości mogą zostać zgłoszone przez nasze kanały zgłaszania nieprawidłowości, których działanie regulują dokumenty wewnętrzne W.P.I.P. – Procedura „Zgłaszanie nieprawidłowości” i Procedura „Postępowanie ze zgłoszeniami”.
Partnerskie relacje z otoczeniem biznesowym
Głęboko wierzymy, że partnerskie relacje oparte na stałej współpracy z dostawcami i podwykonawcami przyczyniają się do lepszych warunków handlowych i wyższej jakości wykonywanych usług. Aktywny udział w izbach, organizacjach i stowarzyszeniach służy budowaniu naszej eksperckiej i innowacyjnej marki oraz rozwijaniu kontaktów biznesowych.
Realizując w imieniu klientów projekty inwestycyjne, dbamy o najwyższy poziom relacji z władzami miast i gmin. Wsparciem do pozyskiwania kapitału ludzkiego oraz w implementacji naszych projektów badawczych jest permanentnie rozwijana współpraca w uczelniami wyższymi i instytutami naukowymi.
Uprzednio weryfikujemy kontrahentów, wybierając tylko tych, którzy spełniają określone przez nas standardy. Wybieramy ich ze względu na jakość świadczonych przez nich usług, w oparciu o etyczne, uczciwe i przejrzyste zasady. Każdy kontrahent, z którym nawiązujemy współpracę jest przez nas weryfikowany w oparciu o postanowienia naszych procedur wewnętrznych weryfikacji kontrahentów, których postanowienia stosujemy także podczas zmiany warunków naszej współpracy, co gwarantuje, że podmioty, z którymi współpracujemy podlegają stałej weryfikacji.
Wszystkie podmioty zewnętrzne, z którymi współpracujemy, traktujemy z szacunkiem i traktujemy ich tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Przede wszystkim staramy się współpracować ze sprawdzonymi i zaufanymi podmiotami. Stosujemy dodatkowe środki ostrożności w kontaktach z nowymi partnerami, upewniamy się, że dostarczają oni produkty spełniające nasze normy jakościowe. Kierujemy się zasadami zaufania i partnerstwa. Pragniemy nawiązywać współpracę z podmiotami, które podzielają nasze wartości, w tym w szczególności dbałość o środowisko, naturalność oraz transparentność. W kontaktach z dostawcami stosujemy reguły naszej „Polityki Zakupowej”.
Pamiętamy, żeby szczególną wagę przykładać do kwestii związanych z przeciwdziałaniem korupcji. W W.P.I.P. istnieje bezwzględny, obowiązujący każdego pracownika, zakaz podejmowania jakichkolwiek działań, które mogłyby zostać uznane za korupcję. Korupcją są wszystkie działania, obejmujące udzielanie, przyjmowanie, obiecywanie lub żądanie korzyści majątkowej (np. pieniędzy, bonów towarowych, luksusowych upominków) lub osobistej (np. awans, zatrudnienie u konkurencji) w zamian za nadużycie uprawnień, niedopełnienie obowiązku lub inne niezgodne z prawem wykorzystanie pełnionej funkcji lub zajmowanej pozycji. Pracownicy mają świadomość, że korzyścią majątkową jest również obietnica mogąca wpłynąć nawet pośrednio na sytuację, w której znajduje się druga osoba (np. obietnica awansu członka rodziny). Niedozwolone jest ustalanie pozaumownych bądź pozaregulaminowych warunków współpracy, a wszelkie zmiany w tym zakresie powinny zostać udokumentowane.
Szanujemy również regulacje wewnętrzne innych podmiotów. Nie wysyłamy upominków lub wysyłamy upominki tylko określonego rodzaju i nie zapraszamy na określony rodzaj spotkań, jeśli kontrahent bądź inny podmiot nie akceptuje takich praktyk. Stałe przestrzeganie tych zasad jest gwarantowane przez obowiązującą „Politykę Upominkową”, do której przestrzegania zobowiązani są wszyscy nasi pracownicy i współpracownicy.
Pracownicy mają obowiązek unikania konfliktu interesów, który mógłby zagrozić wiarygodności naszych działań. Konflikt interesów to sytuacja, w której bezstronność, osąd lub swoboda podejmowania decyzji przez pracownika mogłyby być zagrożone (z powodu np. bliskości lub wrogości do danej osoby wynikającej z relacji prywatnych). Konsekwencją tego jest działanie pracownika z pobudek osobistych, zamiast w interesie W.P.I.P. (np. podpisanie umowy z kontrahentem, który przedstawił ofertę gorszą od konkurenta, tylko z powodu tego, że posiadam np. udziały lub akcje tego kontrahenta lub przyjęcie do pracy członka rodziny, który posiada gorsze kwalifikacje od innej osoby kandydującej na to stanowisko). Takie działania narażają na szwank naszą reputację i wspólne zaufanie, a w niektórych przypadkach mogą zostać uznane za działania o charakterze korupcyjnym. Pracownicy W.P.I.P. obowiązani są do informowania swojego bezpośredniego przełożonego o możliwości wystąpienia konfliktu interesów, tj. gdy posiądą informację o relacjach rodzinnych, osobistych, znajomościach pomiędzy pracownikami W.P.I.P. a kontrahentami.
Chronimy prywatność i dane osobowe naszych pracowników, współpracowników, klientów oraz partnerów biznesowych. Działamy zgodnie z prawem, przestrzegając umów, a także gromadząc dane tylko w niezbędnym zakresie. Przykładamy ogromną wagę w zakresie jakichkolwiek zgłoszeń o naruszeniach ochrony danych czy innych nieprawidłowościach związanych z ochroną prywatności.
Pamiętamy o obowiązujących w W.P.I.P. zasadach ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. Każdego z nas obowiązują zasady zachowania poufności i zakaz rozpowszechniania naszych wewnętrznych tajemnic osobom nieuprawnionym. Przestrzeganie tych zasad gwarantuje nasza „Polityka bezpieczeństwa informacji i danych osobowych”.
Dokładamy starań w zakresie ochrony majątku przedsiębiorstwa, w związku z czym, używamy udostępnionego sprzętu do realizacji zadań służbowych. Każdy z nas dba o to, by nie stracić sprzętu i używać go zgodnie z przeznaczeniem. Dokładamy starań o to, by informacje poufne oraz inne dane zawarte na dyskach, pendrive’ach i komputerach służbowych były znane jedynie osobom uprawnionym. Korzystanie ze sprzętu służbowego do celów prywatnych jest dozwolone jedynie, jeśli odbywa się zgodnie z przyjętymi w W.P.I.P. zasadami.
We wszystkich kontaktach z podmiotami zewnętrznymi kierujemy się zasadami uczciwej konkurencji. Nie zawieramy porozumień, których celem lub skutkiem może być wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji na rynku, w którym działamy. Nikogo nie faworyzujemy. Nikogo nie wykluczamy ze współpracy, o ile oferuje towary lub usługi zgodne z naszymi potrzebami. Jesteśmy transparentni, nie działamy niezgodnie z prawem i nie utrudniamy innym podmiotom dostępu do rynku. Współpracę podejmujemy i prowadzimy ze sprawdzonymi, zaufanymi kontrahentami.
Dbamy o prawidłowość danych finansowych – niezależnie od stanowiska. Zawsze rzetelnie dokumentujemy transakcje, akceptujemy tylko te dokumenty, które są w naszym przekonaniu rzetelne, wiarygodne i kompletne. Nie zdradzamy niepotrzebnych informacji.
Działamy na rzecz rozwoju budownictwa w Polsce
Zobowiązujemy się do nieustannego promowania zrównoważonego budownictwa w Polsce. Koncentrujemy się na minimalizowaniu negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne i przekonujemy naszych klientów do stosowania przyjaznych naturze rozwiązań technologicznych oraz tworzenia „zdrowego” środowiska pracy. Naszym celem jest takie projektowanie i budowanie obiektów, które prowadzi do maksymalizacji funkcjonalności, komfortu i bezpieczeństwa. Dążymy do upowszechnienia świadomości o wpływie jakości budynków na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka, zarówno w miejscu zamieszkania, jak i w pracy. Dział badań i rozwoju stale rozwija know-how w obszarze stosowanych materiałów i technologii, poszerzając naszą aktualną wiedzę oraz podnosząc standardy realizacji projektów inwestycyjnych. Zdobytą wiedzę i praktyczne doświadczenie będziemy udostępniać klientom oraz prezentować na konferencjach tematycznych, budując ekspercką i innowacyjną markę naszego przedsiębiorstwa.
Jednocześnie jesteśmy świadomi wpływu budownictwa na środowisko naturalne oraz istniejących zagrożeń natury ekologicznej i staramy się minimalizować negatywny wpływ naszej działalności na środowisko poprzez kontrolę zużycia zasobów naturalnych oraz energii. Uwzględniamy także kwestię ochrony środowiska w naszej działalności poprzez edukację zarówno naszych pracowników, jak i kontrahentów.
3. Dlaczego wymienione wartości są ważne?
To właśnie wymienione wartości gwarantują nam, że W.P.I.P. będzie przyjaznym środowiskiem dla nas wszystkich, a nasi kontrahenci będą widzieć w nas rzetelnego partnera. Wartości W.P.I.P. są podstawą, na których zbudowany jest Kodeks Etyki.
4. Jak wdrażamy wartości w życie?
4.1 W celu promowania wartości W.P.I.P. obywają się u nas zarówno szkolenia onboardingowe, jak i cykliczne szkolenia dla niektórych z nas.
4.2 Za organizację szkoleń oraz nadzór nad ich wykonywaniem odpowiada Compliance Officer działający w porozumieniu z Działem HR. Jeśli czujesz, że chciałbyś odświeżyć swoją wiedzę i umiejętności zgłoś to do nich.
4.3 Szkolenia mogą odbywać się w dowolnej formie, np. w formie e-learning’u.
4.4 Treść szkoleń jest dostosowana do ryzyk występujących na różnych stanowiskach oraz w różnych działach W.P.I.P. Jeśli czujesz, że określone ryzyka wymagają omówienia, zgłoś to do Compliance Officera lub Działu HR.
4.5 Każdy z nas na samym początku pracy otrzymuje dostęp do przyjętych rozwiązań wewnętrznych.
5. Jakie zachowania uznajemy za sprzeczne z naszymi wartościami?
Wszelkie działania lub zaniechania sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa, postanowieniami niniejszego Kodeksu Etyki oraz Regulacjami wewnętrznymi obowiązującymi w W.P.I.P. uznajemy za nieetyczne. Do przykładowych zachowań nieetycznych zaliczamy:
- korupcję, ze szczególnym uwzględnieniem łapówkarstwa
- działania dyskryminacyjne lub faworyzowanie (np. świadome niepodejmowanie negocjacji z innymi oferentami w celu zapewnienia, że oferta danego kontrahenta zostanie wybrana; informowanie kontrahenta o cenie, jaka zagwarantuje wybranie jego oferty)
- działania (lub zaniechania) podejmowane na szkodę W.P.I.P. takie jak wskazywanie nieprawdziwych powodów wyboru kontrahenta; wprowadzanie do projektów architektonicznych / instalacyjnych rozwiązań konkretnego producenta (który nie posiada najkorzystniejszej oferty z punktu widzenia W.P.I.P.)
- czyny nieuczciwej konkurencji, w tym przede wszystkim ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę zawodową, np. przekazywanie preferowanemu kontrahentowi informacji o polityce cenowej W.P.I.P. (tajemnica przedsiębiorstwa).
6. Stale się doskonalimy
6.1 W.P.I.P. stara się doskonalić w każdym obszarze swojej działalności, dlatego też co kilka lat (lub – jeśli zgłosicie nam taką potrzebę) będziemy dokonywać przeglądu i aktualizacji przyjętych rozwiązań.
6.2 W procesie aktualizacji uwzględniamy przede wszystkim: zmiany w procesach, zmiany w prawie, wasze uwagi i wnioski oraz informacje o nieprawidłowościach, które do nas dotarły.
6.3 O wszelkich zmianach lub odstępstwach pomiędzy przyjętymi zasadami compliance a rzeczywistością, Dyrektor odpowiedzialny za dany proces powinien niezwłocznie poinformować Compliance Officera.
6.4 Compliance Officer, we współpracy z Dyrektorem zgłaszającym potrzebę zmiany, są odpowiedzialni za przedstawienie Zarządowi lub Wspólnikom W.P.I.P. do akceptacji stosownych zmian lub aktualizacji naszych wewnętrznych rozwiązań tak, by odpowiadały rzeczywistości.
6.5 Wszelkie zmiany przyjętych rozwiązań wewnętrznych są niezwłocznie ogłaszane.